Pertama kali yang diperbuat oleh Islam dalam persoalan ini, yaitu: Islam tidak mengakui ashabiyah dengan segala macamnya, dan
mengharamkan kaum muslimin menghidup-hidupkan setiap perasaan atau apa
saja yang mengajak kepada ashabiyah.
Rasulullah sendiri telah mengumandangkan pernyataan, bahawa orang
yang berbuat demikian tidak akan diakui sebagai ummatnya. Sabda Nabi:
“Bukan dari golongan kami siapa saja yang mengajak kepada ashabiyah,
bukan pula dari golongan kami orang yang berperang kerana ashabiyah, dan
tidak juga termasuk golongan kami orang yang mati kerana ashabiyah.”
(Riwayat Abu Daud)
Tidak ada keistimewaan khusus kerana warna kulit, kerana jenis dan
kerana tanah air. Dan tidak halal seorang muslim merasa fanatik
(ta’asshub) kerana warna kulitnya melebihi kulit orang lain, kerana
golongannya melebihi golongan lain dan kerana daerahnya melebihi daerah
orang lain.
Dan tidak halal pula seorang muslim membela golongannya kerana
ta’asshub baik dalam kebenaran, kebatilan, keadilan dan kecongkakan.
Wailah bin al-Asqa’ pernah bertanya kepada Rasulullah: “Apakah yang
disebut ashabiyah itu?” Maka jawab Nabi: “Iaitu kamu membela golonganmu
pada kezaliman.” (Riwayat Abu Daud)
Dan Allah telah juga berfirman: “Hai orang-orang yang beriman!
Jadilah kamu penegak keadilan sebagai saksi kerana Allah sekalipun
terhadap diri-dirimu sendiri, atau terhadap kedua orang tua dan
kerabatmu.” (an-Nisa': 135)
“Dan jangan sampai kerana kebencianmu terhadap suatu kaum menyebabkan kamu tidak berlaku adil.” (al-Maidah: 8)
Rasulullah menterjemahkan mafhum kalimat ini yang sudah sangat
popular di kalangan orang jahiliah dan diartikan menurut lahiriahnya.
Maka sabda beliau: “Tolonglah saudaramu yang menganiaya ataupun yang
dianiaya.”
Setelah Rasulullah menyampaikan terjemahan ini kepada para sahabatnya
yang sesudah lebih dahulu meresapkan iman ke dalam hati mereka, kerana
apa yang diucapkan oleh Rasulullah itu ada maksud lain, maka para
sahabatnya merasa hairan dan tercengang. Justru itu mereka kemudian
bertanya:
“Ya Rasulullah! Kami boleh saja menolong saudara kami yang dizalimi,
tetapi bagaimana kami harus menolong saudara kami yang berbuat zalim?”
Maka jawab Nabi: “Iaitu kamu tahan dia dari berbuat zalim. Yang demikian
itu berarti suatu pertolongan buat dia.” (Riwayat Bukhari)
Dari sini kita dapat mengetahui, bahawa setiap anjuran di kalangan kaum muslimin kepada fanatik daerah seperti ajakan untuk fanatik chauvinisme, atau ajakan untuk fanatik kepada golongan sentris seperti nasionalisme, adalah propaganda jahiliah yang samasekali tidak diakui oleh Islam, oleh Rasulullah dan oleh al-Quran.
Islam samasekali tidak mahu mengakui setiap loyalitas yang di luar
kepercayaan Islam. Tidak juga mengakui setiap perserikatan yang bukan
ukhuwah Islamiah. Dan tidak pula mengakui setiap ciri yang membezakan
manusia, selain ciri iman dan kafir. Oleh kerana itu setiap orang kafir
yang menentang Islam adalah musuh orang Islam kendati dia bertetangga
dan salah seorang dari anggota keluarga, bahkan kendati dia itu saudara
kandung sendiri. Sebab Allah telah berfirman:
“Kamu tidak dapati kaum yang beriman kepada Allah dan hari akhir itu
menaruh cinta kepada orang yang ingkar kepada Allah dan Rasulnya
sekalipun mereka yang ingkar itu ayah-ayah mereka atau anak-anak mereka
atau saudara-saudara mereka atau keluarga mereka.” (al-Mujadalah: 22)
Dan firmanNya pula: “Hai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu
jadikan ayah-ayah kamu dan saudara-saudara kamu sebagai kekasih (ketua),
jika mereka itu lebih suka kufur daripada beriman.” (at-Taubah: 23)
0 komentar:
Post a Comment
Terima Kasih Telah Berkunjung di khazanahislamku.blogspot.com
Berikan Komentar dengan Penuh ETIKA untuk kita Diskusikan bersama