Justru itu pula Islam menentang keras perbuatan sihir dan tukang
sihir. Tentang orang yang belajar ilmu sihir, al-Quran mengatakan:
“Mereka belajar suatu ilmu yang membahayakan diri mereka sendiri dan tidak bermanfaat buat mereka.” (al-Baqarah: 102)
Rasulullah s.a.w. menilai sihir sebagai salah satu daripada dosa
besar yang boleh merusak dan menghancurkan sesuatu bangsa sebelum
terkena kepada pribadi seseorang, dan dapat menurunkan derajat pelakunya
di dunia ini sebelum pindah ke akhirat. Justru itu Nabi bersabda:
“Jauhilah tujuh perkara besar yang merusak. Para sahabat bertanya:
Apakah tujuh perkara itu, ya Rasulullah? Jawab Nabi, iaitu: 1)
menyekutukan Allah; 2) sihir; 3) membunuh jiwa yang oleh Allah
diharamkan kecuali kerana hak; 4) makan harta riba; 5) makan harta anak
yatim, 6) lari dari peperangan; 7) menuduh perempuan-perempuan baik,
terjaga dan beriman.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Sebahagian ahli fiqih menganggap, bahawa sihir itu berarti kufur, atau membawa kepada kufur.
Sementara ada juga yang berpendapat: ahli sihir itu wajib dibunuh
demi melindungi masyarakat dari bahaya sihir. Al-Quran juga telah
mengajar kita supaya kita suka berlindung diri kepada Allah dari
kejahatan tukang sihir, iaitu firmanNya:
“(Dan aku berlindung diri) dari kejahatan tukang meniup simpul.” (al-Falaq: 4)
Peniup simpul salah satu cara dan ciri yang dilakukan ahli-ahli
sihir. Dalam salah satu hadis dikatakan: “Barangsiapa meniup simpul,
maka sungguh ia telah menyihir, dan barangsiapa menyihir maka sungguh
dia telah berbuat syirik.” (Riwayat Thabarani dengan dua sanad; salah
satu rawi-rawinya kepercayaan)
Sebagaimana halnya Islam telah mengharamkan pergi ke tempat dukun
untuk menanyakan perkara-perkara ghaib, maka begitu juga Islam
mengharamkan perbuatan sihir atau pergi ke tukang sihir untuk mengubati
suatu penyakit yang telah dicubakan kepadanya, atau untuk mengatasi
suatu problema yang dideritanya. Cara-cara semacam ini tidak diakuinya
oleh Nabi sebagai golongannya. Sebagaimana sabdanya:
“Tidak termasuk golongan kami, barangsiapa yang menganggap sial
kerana alamat (tathayyur) atau minta ditebak kesialannya dan menenung
atau minta ditenungkan, atau menyihir atau minta disihirkan.” (Riwayat
Bazzar dengan sanad yang baik)
Ibnu Mas’ud juga pernah berkata: “Barangsiapa pergi ke tukang ramal,
atau ke tukang sihir atau ke tukang tenung, kemudian ia bertanya dan
percaya terhadap apa yang dikatakannya, maka sungguh dia telah kufur
terhadap apa yang diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w.” (Riwayat
Bazzar dan Abu Ya’la dengan sanad yang baik)
Dan bersabda pula Rasulullah s.a.w.: “Tidak akan masuk sorga pencandu
arak, dan tidak pula orang yang percaya kepada sihir dan tidak pula
orang yang memutuskan silaturrahmi.” (Riwayat Ibnu Hibban)
Haramnya sihir di sini tidak hanya terbatas kepada si tukang sihirnya
saja, bahkan meliputi setiap yang percaya kepada sihir dan percaya
kepada apa yang dikatakan oleh si tukang sihir itu.
Lebih hebat lagi haram dan kejahatannya apabila sihir itu
dipergunakan untuk tujuan-tujuan yang haram, seperti menceraikan antara
suami-isteri, mengganggu seseorang dan sebagainya yang biasa dikenal di
kalangan ahli-ahli sihir.
0 komentar:
Post a Comment
Terima Kasih Telah Berkunjung di khazanahislamku.blogspot.com
Berikan Komentar dengan Penuh ETIKA untuk kita Diskusikan bersama