Justru itu pula Islam menentang keras perbuatan sihir dan tukang 
sihir. Tentang orang yang belajar ilmu sihir, al-Quran mengatakan:
“Mereka belajar suatu ilmu yang membahayakan diri mereka sendiri dan tidak bermanfaat buat mereka.” (al-Baqarah: 102)
Rasulullah s.a.w. menilai sihir sebagai salah satu daripada dosa 
besar yang boleh merusak dan menghancurkan sesuatu bangsa sebelum 
terkena kepada pribadi seseorang, dan dapat menurunkan derajat pelakunya
 di dunia ini sebelum pindah ke akhirat. Justru itu Nabi bersabda:
“Jauhilah tujuh perkara besar yang merusak. Para sahabat bertanya: 
Apakah tujuh perkara itu, ya Rasulullah? Jawab Nabi, iaitu: 1) 
menyekutukan Allah; 2) sihir; 3) membunuh jiwa yang oleh Allah 
diharamkan kecuali kerana hak; 4) makan harta riba; 5) makan harta anak 
yatim, 6) lari dari peperangan; 7) menuduh perempuan-perempuan baik, 
terjaga dan beriman.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Sebahagian ahli fiqih menganggap, bahawa sihir itu berarti kufur, atau membawa kepada kufur.
Sementara ada juga yang berpendapat: ahli sihir itu wajib dibunuh 
demi melindungi masyarakat dari bahaya sihir. Al-Quran juga telah 
mengajar kita supaya kita suka berlindung diri kepada Allah dari 
kejahatan tukang sihir, iaitu firmanNya:
“(Dan aku berlindung diri) dari kejahatan tukang meniup simpul.” (al-Falaq: 4)
Peniup simpul salah satu cara dan ciri yang dilakukan ahli-ahli 
sihir. Dalam salah satu hadis dikatakan: “Barangsiapa meniup simpul, 
maka sungguh ia telah menyihir, dan barangsiapa menyihir maka sungguh 
dia telah berbuat syirik.” (Riwayat Thabarani dengan dua sanad; salah 
satu rawi-rawinya kepercayaan)
Sebagaimana halnya Islam telah mengharamkan pergi ke tempat dukun 
untuk menanyakan perkara-perkara ghaib, maka begitu juga Islam 
mengharamkan perbuatan sihir atau pergi ke tukang sihir untuk mengubati 
suatu penyakit yang telah dicubakan kepadanya, atau untuk mengatasi 
suatu problema yang dideritanya. Cara-cara semacam ini tidak diakuinya 
oleh Nabi sebagai golongannya. Sebagaimana sabdanya:
“Tidak termasuk golongan kami, barangsiapa yang menganggap sial 
kerana alamat (tathayyur) atau minta ditebak kesialannya dan menenung 
atau minta ditenungkan, atau menyihir atau minta disihirkan.” (Riwayat 
Bazzar dengan sanad yang baik)
Ibnu Mas’ud juga pernah berkata: “Barangsiapa pergi ke tukang ramal, 
atau ke tukang sihir atau ke tukang tenung, kemudian ia bertanya dan 
percaya terhadap apa yang dikatakannya, maka sungguh dia telah kufur 
terhadap apa yang diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w.” (Riwayat 
Bazzar dan Abu Ya’la dengan sanad yang baik)
Dan bersabda pula Rasulullah s.a.w.: “Tidak akan masuk sorga pencandu
 arak, dan tidak pula orang yang percaya kepada sihir dan tidak pula 
orang yang memutuskan silaturrahmi.” (Riwayat Ibnu Hibban)
Haramnya sihir di sini tidak hanya terbatas kepada si tukang sihirnya
 saja, bahkan meliputi setiap yang percaya kepada sihir dan percaya 
kepada apa yang dikatakan oleh si tukang sihir itu.
Lebih hebat lagi haram dan kejahatannya apabila sihir itu 
dipergunakan untuk tujuan-tujuan yang haram, seperti menceraikan antara 
suami-isteri, mengganggu seseorang dan sebagainya yang biasa dikenal di 
kalangan ahli-ahli sihir.

0 komentar:
Post a Comment
Terima Kasih Telah Berkunjung di khazanahislamku.blogspot.com
Berikan Komentar dengan Penuh ETIKA untuk kita Diskusikan bersama